Mekka for rekruttering
3. juni, 2008Bodø Air Show nærmer seg med stormskritt og rekrutteringsoffiseren for Luftforsvaret, kaptein Stian Negaard Nilsen, ser på dette som en fin mulighet til å rekruttere flere lystne til Luftforsvaret.
STØRSTE I NORD: Bodø Air Show er det største flyshowet i Nord-Norge og er et resultat av et samarbeid mellom Avinor Bodø Lufthavn, Bodø Hovedflystasjon og Bodø kommune, representert ved Team Bodø.
Bildet er tatt på Rygge Air Show i 2007. (foto: Kate Løland)
Av Lina J. Lanner, Luftforsvaret (tekst)
- Forsvaret, i samarbeid med Avinor og Bodø kommune har brukt mye tid på å sette sammen et så stort arrangement som dette, og markedsføringen av showet er derfor viktig, forteller han. Spesielt ønsker Luftforsvaret å nå jenter og gutter i alderen 16-24 år, som enten kunne tenkt seg førstegangstjeneste eller befalsutdanning og krigsskole. Med videre karriere i Luftforsvaret.
Tv, radio, plakater, egne nettsider, innstikk i aviser og direkte markedsføring er bare noen av tiltakene som har blitt gjort for showet. Det skal godt gjøres at Nordlands befolkning ikke har fått med seg at det er tidenes flyshow i nord..
- I tilegg til dette bruker vi Forsvarets kundebase og deler ut gratisbilletter til Bodø Air Show, som i tilegg inkluderer tur-retur billett med SAS, forteller Nilsen.
Han har god erfaring fra tidligere arrangementer og fra fjorårets Rygge Air Show som var en suksess. Bodø Air Show er bare et av mange arrangementer han deltar på.
Godt samarbeid
GLEDER SEG: Rekruteringsoffiseren i Luftforsvaret, kaptein Stian Negaard Nilsen ser nå frem til showet hvor det forventes over 20 000 besøkende over de to dagene arrangementet pågår. (foto: Lina Lanner)
- Samarbeidet mellom Luftforsvaret og Forsvarets mediesenter (FMS) gir oss i tilegg større kontroll på rekrutteringspotensialet. Ekstra kreditering til den vernepliktige markedsføreren på FMS som har vært utrolig hjelpsom og flink til å sette sammen en god markedsføringsplan, sier Nilsen. Trykket på markedsføringen blir satt inn de to til tre siste ukene før flyshowet.
Han håper på at flest mulig jenter og gutter i målgruppen til Luftforsvaret/ Forsvaret prøver å nå, tar seg råd og tid til å komme på showet, som er en stor begivenhet for hele familien.
- Som rekrutteringsoffiser er det utfordrende å jobbe med rekruttering opp i mot markedsføring, men vi har et felles mål om å få flest mulig folk til å komme på showet, slik at vi går i overskudd, selv om jeg for min del håper på at flertallet av dem som kommer er i alderen 16-24 år, forteller Nilsen. Et eventuelt overskudd fra arrangementet går til Akuttposten for Ungdom ved Nordlandssykehuset og Støtteforeningen for Kreftsyke Barn.
Ønsker man å finne ut hva Luftforsvaret har å by på av utdannings- og jobbmuligheter finnes det ikke en bedre arena enn Bodø Air Show akkurat nå. Alle Luftforsvarets fly og kapasiteter er til stede både på bakken og i lufta.
- Jeg garanterer at dette blir en helt fantastisk opplevelse og jeg håper alle lystne tar seg turen. Det er verdt hver eneste krone, avslutter han.